Hoe werkt Google AMP?


Hoe werkt Google AMP?


Om uit te leggen hoe Google Accelerated Mobile Pages (AMP) werken en waarom ze in het leven geroepen zijn, begin ik bij de standaard zoekresultaten in Google en de cache versies daarvan.

Google Cache

Als je op je desktop een willekeurige zoekopdracht invoert in Google, dan zie je naast de titel van de resultaten een groen driehoekje staan. Als je daar op klikt krijg je de mogelijkheid om de cache versie van die pagina te openen. Deze versie van de pagina is in feite een snelle kopie van de oorspronkelijke pagina, het ziet er tegenwoordig bijna net zo goed uit als de originele pagina, en hij wordt supersnel geladen.

Mocht de website traag zijn met het laden van deze pagina, of mocht de server van de website tijdelijk down zijn, of heb je zelf traag internet, dan is de cached versie een uitkomst. De tekstuele inhoud waar je naar op zoek was is direct beschikbaar, andere zaken op de pagina zoals afbeeldingen, videos en advertenties worden nog wel vanuit de originele website ingeladen.

AMP is in feite cache versie 2.0

Het lastige van de cache versie van de zoekresultaten is dat de cached versie er anders uit kan zien dan de originele pagina. Dit omdat alleen de inhoud die direct op de pagina staat gecached wordt, andere onderdelen worden niet geladen vanuit het netwerk van Google.

Door gebruik te maken van de AMP standaard kan Google een cached versie opslaan met de garantie dat de gecachete versie exact hetzelfde er uit ziet als de originele AMP pagina.

Omdat er nu deze garantie is, kan Google ook de cached versie tonen aan gebruikers van Google in plaats van de originele AMP pagina. Wat er nu dus gebeurt is:

  1. Bezoeker van Google typt een zoekopdracht in op zijn mobiel
  2. De bezoeker klikt op een zoekresultaat met het AMP logo
  3. Google toont de bezoeker nu eerst de cache versie van Google, omdat deze veel sneller geladen kan worden. 
  4. Gaat de bezoeker verder navigeren op de website, dan wordt de originele website geladen.
Het grootste voordeel is de betere gebruikerservaring. Jouw website wordt supersnel geladen, daar waar niet-AMP websites vrij lang duren om geladen te worden op mobiel. Google geeft AMP websites daardoor ook een klein voordeel in de ranking, jouw website biedt immers een betere ervaring dan die van een concurrent zonder AMP. 






Reacties

Populaire posts van deze blog

Starten met Google AMP